Starten: 500 kr for en lastebil

Det ble Frya Bil, Frya Grustak og Frya Leir

untitled

Kåre Skar lånte 8000 kroner for å kjøpe seg lastebil i 1954. Polmar Skar og familien har bygd en mangfoldig virksomhet på Frya etterpå. Her fra venstre Per Erik, Jorunn, Knut Børre og Polmar.

ASBJØRN RINGEN: I 1954 lånte Kåre Skar 8000 kroner i Sør-Fron Sparebank. Han satte Nysted, Toftsetra og Djupdalen i pant. Pengene brukte han til ny lastebil. – Jeg husker det godt, forteller Polmar Skar, som seinere utviklet det som i dag er både entreprenør-virksomhet, bilverksted og opplevelsestilbud gjennom Frya leir. – Som 14-åring var jeg med i banken da far søkte om lån. Historien er typisk for vekst og utvikling i 1950-årene. Kåre Skar holdt på med transport tidligere også, men da med hest og rustning i skogen. Han kjørte tømmer om vinteren og var småbruker om sommeren.

– Lærer Torbjørn Holm ved Bergdal skole satte far på idéen om å satse på lastebil, for han så at det var stor bruk for slikt. Holm gikk så langt at han personlig lånte far 500 kroner så han fikk kjøpt en gammel lastebil. Den måtte vi skyve og dra mer enn den gikk, men den var god nok til at vi så at det var en framtid i transportnæringa. Jeg ivret for at far burde kjøpe seg en bedre bil, husker Polmar.

Seinere gikk Polmar i banken på vegne av faren. En grunn til det var at han kjente styreformann Algodt Haugen etter å ha vanket mye i Forr både i lek og på gardsarbeid. – Far hadde stor respekt for banken. Jeg husker at jeg gikk forbi Ragnar Listad og Sverre Bergseth og inn på kontoret til Algodt. Da ble jeg slått av at det var voldsomt hvor formelt det plutselig føltes. Det var noe annet å møte ham i banken enn på gardstunet eller på Fagerhøi. Men jeg bar fram ærendet mitt. Jeg husker at han hadde noen spørsmål jeg ikke uten videre hadde svar på, men lån ble det iallfall – og ny bil.

Seinere ble det nye biler, med små og store transportoppdrag i bygda og en periode på Øvre Vinstra-anlegget. – Jeg var med der, jeg er ikke sikker på om jeg hadde fylt 18 år, men det var ikke så nøye inni fjellet, sier Polmar.

Han fulgte i sin fars fotspor som gründer. – Jeg var bilselger og skulle selge en lastebil til Erling Rolstad. Han hadde behov for å skaffe seg egenkapital til kjøpet, og det ble til at jeg kjøpte en steinknuser av ham. Det ble utgangspunktet for Frya grustak, først rett utenfor Nordgard Forr og seinere nede ved elvekanten, forteller Polmar.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Frya Bil

I dag er det flere selskaper i Skar-familien. Frya bil AS driver bilverksted og bilopphugging og ledes av sønn Knut Børre.

 

Skjermbilde 2019-07-19 kl. 19.17.52

Frya Grustak

I Frya grustak AS driver Per Erik entreprenørvirksomhet.

 

skjermbilde-2012-01-16-kl.-18.53.38

Frya Leir

Frya leir AS eier den gamle militærleiren. Den er det Polmar selv som driver, og formålet er å selge opplevelser til selskaper og grupper av ulike slag. I alle virksomhetene er både han og fru Jorunn involvert, i styrer og med administrative oppgaver.

 

– Vi har aldri gått konkurs, men det var nære på rundt 1990 da lavkonjunkturen slo inn for fullt samtidig med at vi hadde for stort lager av traktorer for salg. Banken var fleksibel og hjalp oss over kneiken. Et godt forhold til den lokale banken var avgjørende da, sier Polmar Skar. Dette er samspill.

(Fra boka Bank i bygd og by)

Publisert her første gang 12. oktober 2013

0 Comments

Submit a Comment