Veiformann Martin

by | 30. okt 2016 | Kommunikasjon | 0 comments

Da Peer Gynt-veien fylte 35 år

martinKRISTIN VESKJE I GD 1991: -Veien er eksistensberettigelsen for reiselivsbedriftene, sier Martin Hovind fra Hundorp om Peer Gynt-veien. Høyfjellsveien feirer 35-årsjubileum og møter turister som en flott vei med opplevelsesrike punkter. Hovind har vært formann for veien i 24 år. 67-åringen bruker flere dager i uka til å holde oppsyn med veistandard og trafikk.

Martin Hovind bor på Fagerhøi. Peer Gynt-veien går like utenfor stuedøra. To dager i uka kjører Martin langs veien. Han kontrollerer at alt er i orden. Tetter hull hvis det er nødvendig og ser seg stolt omkring på veien, som har utviklet seg formidabelt de senere årene. Omkring 25 000 biler passerer i året.

-Høyfjellets hovedvei gjennom Gudbrandsdalen, sier Martin. -Vi må stadig utbedre, men traséen skal beholdes. Vi ønsker ingen rett veistrekning på fjellet. Det skal være en god vei som gir naturopplevelse. Ikke bare en vei til å kjøre, mener Martin.

Martin forteller historien bak. Allerede i 1938 var veien påtenkt. På grunn av krigen ble tanken lagt på is. I 1953 hadde hotelleierne, ordførere, fylkesmann, veisjefen og en representant for Samferdselsdepartementet funnet veien til Golå for å diskutere en vei over fjellet. Daværende ordfører i Sør-Fron, Egil Hernæs, og hotelleier Trygve Wadahl sto i bresjen for gjennomføringen.

Les heile historia om Peer Gynt-vegen her.

svreklI 1956 kunne den offisiell åpningen finne sted. Meningen var å kalle den Hotellveien. I tolvte time kom et hasteforslag om navnet – Peer Gynt-veien. Ingen har angret.

-Navnet betyr nesten alt. Det er det som drar turister, sier Martin Hovind.

I brosjyren om veien står det:

Peer Gynt-veien fikk sitt navn fordi den gir sine trafikkanter den naturopplevelsen som bergtok Peer Gynt: Viddens storslagne ro og ville fjellpartier.

Bompenger og støtte fra kommunene og bedriftene får veien til å bære seg økonomisk. Inntektene benyttes til utbedringer. Vi må få en bredere vei og få vekk de farlige svingene. I 1989 ble en utbedring til Skei foreslått. En kostnad på 6 millioner kroner gjorde dette umulig, forteller vei-formannen.

I år regner Martin med en inntekt på 800 000 kroner. Kostnadene ligger på rundt 500 000 kroner.

Hans store interesse er Peer Gynt-veien. Han vil i alle fall holde på som formann til han har 25-årsjubileum i vervet.

0 Comments

Submit a Comment