16. juni 1958 reiste Kong Olav fra Skaugum i bilkortesje til Trondheim for å signes i Nidarosdomen.17. juni gikk turen gjennom Fron. Kongen var kledd i generalsuniform, satt i åpen bil og var ledsaget av prinsesse Astrid. 52 år tidligere gjorde han samme reise med tog – som treåring.
Første mål var Eidsvoll, men følget var ikke kommet lenger enn til Sinsen nord i Oslo da bilen punkterte på høyre bakhjul – ”Det var litt betenkelig at det ble forsinkelse i programmet allerede før vi var ute av byen ”, fortalte Kong Olav senere. Og det kunne vel være grunn til bekymring, for det var forberedt et tettpakket og detaljert program for reisen til og fra Trondheim.
Deretter gikk alt som planlagt, og med stopp på Hamar og Lillehammer gikk turen videre oppover Gudbrandsdalen. Mange møtte opp for å hilse Kongen med flagg og blomster og ulike markeringer. Været sviktet imidlertid, og Kongen pådro seg en forkjølelse i regnværet langs Mjøsa. ” Det var bra vi hadde med en ekstra bil slik at vi kunne kjøre i åpen bil når været tillot det og skifte til lukket når det var påkrevet. Jeg måtte sørge for å holde meg frisk. Jeg kunne jo ikke innlede festlighetene med å krype til køys”, fortalte Kong Olav til kongebiograf Jo Benkow mange år senere. (Tekst: Det norske kongehus)
Olav den 5.s signingsferd igjennom Gudbrandsdalen er den foreløpig siste store kronings- eller signingsferd i Fron. Da Kong Harald og Dronning Sonja foretok sin signingsferd i 1991, la de ruten nordover igjennom Østerdalen, og vendte sørover igjen langs vest- og sørlandskysten etter signingshøytideligheten i Trondheim. Så gjenstår det å se hva kong Håkon VIII og dronning Mette Marit gjør.
0 Comments