
Ottar Tungen bygde verksted rett etter krigen. Disse karene er fotografert ved det gamle verkstedet i 1955. Fra venstre bak Helge Brustuen, Einar Melbø, Oskar Kvernstuen og Ottar Tungen. Foran Konrad Bjørge, Johannes Tungen og Ola Moen.
ASBJØRN RINGEN: Ottar Tungen, selvlært mekaniker og rørlegger med røtter på baksida i Kvikne, kom til Kvam i 1936. Han var 28 år gammel og hadde jobbet noen år i verkstedet til Thorsheim på Vinstra. Han begynte hos Smestad & Sætre som mekaniker, med ansvar for å holde biler og utstyr til klebertransport og talkumproduksjon i orden. Alt i 1939 begynte han å jobbe litt for andre. Idéen om å begynne for seg selv ble i første omgang drept av krigen. Men fredsvåren satte han i gang for fullt og reiste verkstedbygningen ved vegen til Kvamsfjellet, 300 meter opp for Slettakrysset. Det ble Kvam smie og mekaniske verksted.
Han syltet seg ikke ned i gjeld. Verkstedbygningen var tydeligvis kommet opp uten lånte penger. Men så skulle det til utstyr: Dreibenk, bormaskin, sveiseapparat. Han ansatte en medarbeider, og Oskar Kvernstuen ble hos Tungen til han fylte 70 år. De reparerte landbruksmaskiner og biler, en tid lagde de også traktortilhengere på bestilling. Ottar var selv aktiv i bedriften til han var godt over 70. Han døde i 1990, 81 år gammel.
– Virksomheten var i gang i august 1945. For da var jeg hos far i verkstedet og hørte at amerikanerne hadde bombet Japan, sier Johannes Tungen, som da var ni år gammel. Sammen med bror Ola eier han virksomheten i dag. Hovedbølet er i Kvam, men Tungen selger og reparerer biler både på Lillehammer og i Lom. Dessuten er de medeiere i Otta karosseri og lakk as og Lillehammer bilskadesenter as. Begge har bokstavelig talt trådt sine barnesko i bedriften, med første jobb på bensinstasjonen. Etter krigen kom flere og flere biler på vegen, og Kvam mek. ble mer og mer et rent bilverksted. I 1954 var Ottar Tungen i banken igjen; da lånte han kr 50.000 til verksted, kontor og lager. De gamle lokalene var blitt for små, og både biltilsyn og arbeidstilsyn var enige om at virksomheten trengte nye lokaler. Tungen kjøpte tomta der Statoil i dag selger bensin. I 1956 flyttet han dit og begynte i tillegg å selge drivstoff for BP. Banken bidro med et lån på 15.000 kroner til oppbygging av lagerbeholdning, bl.a. olje.

Da Ottar Tungen flyttet inn i dette nybygget i 1956, ble han bensinforhandler for BP.
Året etter begynte han å selge biler, som en av de første i Gudbrandsdalen.
Året etter ble det bilsalg. Ragnar Andresen drev Kvam hotell og hadde samtidig importen av Moskvitch i Oslo. Det var fri import av biler fra de øst-europeiske statshandelslandene, mens salget av andre biler var underlagt kjøpetillatelser helt til 1960. Ikke rart at det ble kontakt mellom naboene på hver sin side av riksveg 50. Og Ottar Tungen ble en av de aller første til å selge biler i Gudbrandsdalen utenom Lillehammer. Siden har det ballet på seg. I 1967 ble Tungen forhandler for Datsun, som seinere er blitt til Nissan. Siden er det også blitt Isuzu og Suzuki. Kvam mek. solgte også Mercedes lastebiler og Peugeot personbiler som underforhandler for Lillehammer Motorcentral fra 1950-årene til 1984. I 1976 flyttet de inn i nye lokaler ved elvekanten nord i Kvam.
(Fra boka Bank i bygd og by, publisert første gong i oktober 2013)
Jeg var med og bygget ny bygget til Kvam Mek.var vel i 56 . Husker særlig vi støpte tak over 1 egt. Starta kl 0700 og holdt det gående til kl 0400 det var et tøft døgn