Sulengshaugen – dekormaler av format

På 1860-tallet utførte han store dekorarbeid i hjembygda si

ekskirk

Taket i Sør-Fron kyrkje. Her illuderer Even Knudsen Sulengshaugen et forgylt profilert rammeverk i metall. På dette ser det ut som det hviler store marmorplater. Dekoren er malt med lys- og skyggeeffekt for å gjøre illusjonen fullkommen. Takflaten vi ser, er i virkeligheten helt flat. Foto: Jon Brænne 1985.

JON BRÆNNE: Even Knudsen Sulengshaugen (1822-1898) var en av Norges dyktigste dekorasjonsmalere. Han behersket alle malerteknikker og kunne også kombinere ulike teknikker for å skape helhetlige romdekorasjoner. I Fron har han satt spor etter seg i Sør-Fron kyrkje og på flere gårder. Les om ham i Fronsbygdin 2006. Under bretten finner du noen arbeider han utførte i Fron.

eksforr2

Detalj av et hjørne i taket på Forr nordre. Det er nesten utrolig at det ikke er virkelig listverk som deler inn taket. Det eneste som avslører illusjonsmalingen, er at skjøtene mellom bordene går tvers gjennom «listverket». List-illusjonen er i tillegg malt riktig i forhold til hvor lyset kommer inn i rommet, med høylys på vindussiden og skygge inn mot rommet. Bortsett fra en list i overgangen mellom vegg og tak er det som er synlig i bildet, i virkeligheten helt flatt. Foto: Jon Brænne 1999.

ekskongsli1

Brannmur fra stuesalen på Kongsli. Malt i 1865. Marmoreringen er utflørt s0m imitasjonsmarmor av Gjellebekk/Carraramarmor. Den er utført som separate blokker, som er lagt på hverandre i forbandt. Blokkene varierer i farger med de mørkeste ytterst, slik at disse danner en omramming. Blokkene er «tilhugget»øverst slik at de passer til formen på brannmuren.  Foto: Jon Brænne 1997.

ekskongsli2

Det kan knapt gjøres bedre. Detalj av taklista i stuesalen på Kongsli. Prøv å finne ut hva som er malt illusjon av listverk og hva som er ekte. Det er ikke mange ekte trelister i denne komposisjonen. Foto: Jon Brænne 1997

eksisum2

Salen på Isum, Norges flotteste ådrete gulv? Det er malt i en illusjon av åtte ulike tresorter lagt som intarsia. Lys og mørk eik, valnøtt, valnøttsrot, sitrontre, mahogni, elfenben og ibenholt. Brystningen og dørene er malt i en illusjon av lys eik og to varianter av mahogni. Over brystningen er veggene delt inn i feltdekor med ramtre og fyllingsdekor. Dekoren er utført som frihåndsdektor. Under: Taklista er malt som om den skulle være skåret som en spiral i tre. Foto: Birger Rasmus Lindstad 1998.

eksisum1

ekssolbrå

Stuerommet på Solbrå, Sør-Fron. Huset er oppført i 1855, og dekoren er trolig utført uniddelbart etter at det sto ferdig, Tak, vegger, brannmur, dører og listverk og brystninger er dekorert. Alt er utført i oljemaling. Sulengshaugen benyttet ikke sjabloner til noe av dekoren, den er utført på frihånd. I taket er det rankedekor i hjørnene, kombinert med strekdekor. På veggene illuderer dekoren mønstrene i samtidens papirtapeter. Dørene og brystningen er ådret som illusjon av en blanding av pyramidemahogni og knivskåretg bjerk. Brannmuren er marmorert i en mørk, rødbrun Veronamarmor. Foto: Jon Brænne 1998

eks

Even Knudsen Sulengshaugen ble 76 år, og dette portrettet er trolig tatt etter at han hadde passert 60 og hadde utført sine store dekorarbeider i hjhembygda. Foto: ukjent, eller E. Sveipe.

Hentet fra artikkelen «Even Knudsen Sulengshaugen» i Fronsbygdin 2006.
Publisert her første gong 24. januar 2016

1 Comment

  1. Ola Morken

    Det skal ha vært andre dyktige malere i Skodal.
    Jeg har en gang notert atJohannes Johannesen Barlund, f. 1829
    skal ha blitt kalt «Målarn» og at han skulle være opphavet til en spesiell blåfarge, kalt Barlundblått.
    Er det noen som kjenner noe mere til dette?

Submit a Comment